top1.jpg
12.jpg
Szukaj na stronie
baner-spacer2.png

Adres:
ul. Kaziemierza Wielkiego 21 89-100 Nakło nad Notecią
Tel:
52- 321-61-79
grafika
Sauny
26.09.2016  / 

W ofercie Krytej Pływalni dostępne jest pomieszczenie rekreacyjne tzw. saunarium wyposażone w saunę suchą fińską, parową oraz infrared.

 

Sauna fińska - sucha
Ściany i sufity wyłożone są przyjemną dla zmysłów boazerią. Drewno, w połączeniu z subtelnym oświetleniem, tworzy kameralny nastrój, sprzyjający głębokiemu wyciszeniu. Kominek (kilka rozgrzanych przez piec kamieni) polewa się wodą, dokładnie tak, jak to niegdyś czynili Finowie. Unosząca się para wzmaga odczucie ciepła, choć w pomieszczeniu i tak panuje temperatura oscylująca wokół 100°C. Wilgotność powietrza wynosi od 5% do 20%.  

 

Kąpiel w saunie parowej działa orzeźwiająco. Łagodna temperatura i bardzo wysoka wilgotność względna (100%), stanowią prawdziwy masaż dla ciała, obniżają napięcie mięśni i odprężają umysł. Kłęby pary penetrując skórę dokładnie ją oczyszczają i regenerują. Skóra po kąpieli jest wyjątkowo gładka i miękka. Sauna parowa różni się od  suchej sauny fińskiej, bardzo wysoką wilgotnością powietrza i temperaturą 40 - 55°C. Pozwala to na korzystanie z dobrodziejstw kąpieli parowej tym wszystkim, którzy źle znoszą gorące powietrze sauny suchej. Gorąca para oddziaływuje szczególnie zdrowo na skórę, przy chorobach dróg oddechowych, bólach reumatycznych. Gwarantuje głębokie odprężenie w odpowiednim środowisku w najprzyjemniejszej formie.

 

Jak wiadomo w wysokiej temperaturze obficie pocimy się, co chroni nasz organizm przed przegrzaniem. Wydzielając nadmierne ilości potu, wraz z nim usuwamy wszelkiego rodzaju toksyny i zanieczyszczenia,  a przede wszystkim nadmiar soli, która sprzyja akumulacji wody w organizmie. W związku z tym przebywanie w saunie jest znakomitym sposobem na oczyszczenie naszego ciała i wyrzucenia z niego niepotrzebnych substancji. Silne rozgrzewanie skóry sprzyja rozszerzeniu różnych gruczołów i uwolnieniu niepotrzebnego łoju skórnego, co poprawia wygląd i kondycję skóry oraz jej ukrwienie. Kolejną zaletą sauny jest fakt, iż w podwyższonej temperaturze stymulowane jest wydzielanie określonych grup hormonów m.in. endorfin odpowiadających za poczucie satysfakcji i radości.

 

Wybierając się do sauny, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • Przed wejściem do sauny nie smarujemy ciała (i twarzy) kremami, to zmniejsza powierzchnię wydzielania potu.
  • Przed wypoczynkiem w saunie należy starannie obmyć ciało pod prysznicem, a następnie dokładnie wytrzeć się ręcznikiem (sucha skóra poci się szybciej).
  • W saunie siadamy - zawsze na ręczniku (higiena i temperatura) - na niższych ławkach. Dopiero po krótkiej aklimatyzacji możemy usadowić się na ławkach usytuowanych wyżej, gdzie - zgodnie z prawami fizyki - panuje wyższa temperatura.
  • W saunie nie powinno się przebywać dłużej niż 15 min jednorazowo, do 2 razy dziennie. Zaleca się korzystanie z niej 2-3 razy w tygodniu.
  • Po wyjściu z sauny należy schłodzić ciało zimnym prysznicem (prysznic należy zacząć od schładzania stóp, nóg i dalej w kierunku serca). Chłodzenie ciała ma na celu wywołanie skurczu naczyń krwionośnych, poprawiając ich wydolność.
  • Po zakończeniu seansu w saunie zaleca się krótki odpoczynek - 15 minut, któremu służą leżaki usytuowane w strefie saun.

 

Zalety, wskazania i przeciwwsakzania sauny infrared.

Naukowcy dowiedli, iż nagrzewanie promieniami podczerwonymi przynosi rezultaty lecznicze w różnych dolegliwościach i jednostkach chorobowych:

  1. Łagodzi ból różnego pochodzenia m.in.:
    • bóle pleców wywołane stresem, przemęczeniem, reumatyzmem, chorobą zwyrodnieniową,
    • bóle stawów spowodowane intensywnym wysiłkiem, urazami i uszkodzeniem tkanek miękkich, chorobą reumatyczną, zwyrodnieniową, rwą kulszową,
    • bóle menstruacyjne wywołane skurczem narządów rodnych,
    • bóle towarzyszące oparzeniom, owrzodzeniem, porażeniu nerwu twarzowego,
    • bóle pochodzenia zapalnego, niedokrwiennego i nerwobóle.
  2. Zwiększa rozciągliwość tkanek kolagenowych:

    Tkanki ogrzane do 45ºC i następnie rozciągnięte wykazują nieelastyczne trwałe wydłużenie o ok. 0,5-0,9%, które pozostaje po usunięciu rozciągania, a które nie występuje w tych samych tkankach, kiedy są rozciągane przy normalnej temperaturze tkanek. Tak więc, 20 sesji rozciągania może spowodować 10-18% zwiększenie długości tkanek w ten sposób ogrzanych i rozciągniętych. Efekt ten jest szczególnie cenny w pracy z więzadłami, torebkami stawowymi, ścięgnami, powięziami i błoną maziową, które zbliznowaciały, zgrubiały lub skurczyły się.

  3. Bezpośrednio zmniejsza sztywność stawów.

    Wystąpiło 20% zmniejszenie sztywności w temp. 45ºC w porównaniu z 33ºC w reumatyzmie stawów palcowych, odpowiadające doskonale zarówno subiektywnej jak i obiektywnej obserwacji sztywności. Każdy zesztywniały staw i zgrubiałe tkanki łączące winny reagować w podobny sposób.

  4. Coraz częściej stosowany jest w terapii nowotworowej.

    Jest to nowa i eksperymentalna procedura. Jest bardzo obiecujące w niektórych przypadkach, jeśli jest właściwie stosowane. Naukowcy amerykańscy wolą ostrożne monitorowanie temperatury guza.

  5. Zwiększa przepływ krwi

    Ogrzewanie mięśni wytwarza zwiększony poziom przepływu krwi, podobny do tego, jaki powstaje podczas ćwiczeń. Wzrost temperatury powoduje zwiększony przepływ krwi i rozszerzenie bezpośrednio naczyń włosowatych, tętniczek i żył, prawdopodobnie w wyniku bezpośredniego działania na ich mięśni gładkie.

  6. U trata masy ciała

    Po pierwsze poprzez pocenie się i zużycie energii koniecznej do produkcji potu, i następnie poprzez bezpośrednie wydalanie tłuszczu.

  7. Przyśpiesza leczenie wielu chorób m.in. takich jak:
    • uszkodzenie tkanek miękkich,
    • porażenie nerwu twarzowego,
    • rwa kulszowa,
    • zapalenie stawów ostre i chroniczne,
    • dnawe zapalenie stawów,
    • reumatoidalne zapalenie stawów (reumatyzm),
    • oparzenia, złagodzenie bólu i przyspieszenie czasu zdrowienia, przy mniejszych bliznach
    • niedociśnienie,
    • zrosty pooperacyjne, leczenie za pomocą podczerwieni było tak pomyślne, że pobyt w szpitalu został skrócony o 25%
    • skurcze i ból menstruacyjny,
    • bóle pochodzenia zapalnego, niedokrwiennego i nerwobóle,
    • choroby przewężenia układu obwodowego,
    • owrzodzenia nóg i odleżyny,
    • hemoroidy,
    • cukrzyca,
    • żylaki,
    • skurcze mięśni o podłożu szkieletowym, stawowym lub neuropatologicznym,
    • menopauza
  8. Niweluje negatywne skutki stresu tj.:
    • zmęczenie,
    • napięcie nerwowe,
    • złe samopoczucie,
    • apatię,
    • działa antydepresyjnie.
  9. Poprawia wygląd skóry, przez co zalecane jest w:
    • chorobach, profilaktyce i terapii cellulitisu,
    • chorobach skóry tj. grzybice, pokrzywka, wypryski, łuszczyca, trądzik,
    • bliznowcach,
    • oparzeniach,
    • odleżynach,
    • oparzenia, złagodzenie bólu i przyspieszenie czasu zdrowienia, przy mniejszych bliznach.
    • porażenie nerwu twarzowego
    • i innych dolegliwościach skórnych.


Nie zaleca się stosowania nagrzewania dogłębnego w następujących schorzeniach:

  • niedoczynność nadnercza,
  • układowy liszaj rumieniowaty,
  • stwardnienie rozsiane,
  • ostry uraz stawu (do 48 godzin od urazu lub po ustąpieniu zaczerwienienia, gorąca i opuchlizny),
  • hemofilia lub skłonność do krwotoków,
  • ciąża

Szczególną ostrożność w stosowaniu nagrzewania dogłębnego należy zachować przy implantach chirurgicznych, wszczepach silikonowych i przyjmowaniu preparatów farmakologicznych, w tym także różnego rodzaju maści, żeli i kremów leczniczych. Zawsze po wcześniejszej konsultacji z lekarzem prowadzącym!

PDF
DRUKUJ
POWRÓT
WYPOWIEDZ
SIĘ